Sunday, June 21, 2020

NERVOUS

bismillah.. 

esok adalah hari yang penting dalam hidup aku. 

22/6/2020 (isnin) aku akan menduduki final exam semester 6 diploma farmasi. 

macam macam aku rasa sekarang. nervous, excited, terharu, sebak, gembira, sedih semua perasaan ini menjadi satu. tipu aku kata sepanjang bergelar seorang pelajar diploma farmasi ini tiada suka duka, pahit manis yang semua ini telah aku tempuhi dengan jayanya, alhamdulillah syukur pada Allah yang memberi dan meminjam sedikit kekuatan kepada aku untuk sampai pada tahap ini. 

panjang kisah nak aku ceritakan sebenarnya pada malam ini. hihi jangan risau aku dah study dan sekarang aku nak rilek kejap. 

apa cabaran besar yang aku hadapi sepanjang bergelar student pharmacy ni? apa kenangan yang tak boleh aku lupakan? 

first, cabaran terbesar aku adalah of course tentang pembelajaran aku. mestilah untuk student farmasi kita wajib ada amali dalam lab kan, dan nak dijadikan cerita itu adalah satu perkara yang susah aku nak belajar dan catch up. mungkin sebab aku tak nampak lagi dunia sebenar sebagai penolong pegawai farmasi jadi aku macam tak boleh relate pada awalnya. 

tapi setelah hampir setahun jalani praktikal di hospital ( aku tak sempat nak pergi praktikal di klinik memandangkan ketika itu kes covid 19 melanda malaysia) aku mula nampak apa yang aku belajar sekarang. alhamdulillah, walaupun masih baru dan merangkak tapi aku cuba untuk terus berjalan walaupun banyak buat salah pada mulanya.

apa kenangan yang aku tak boleh aku lupakan? banyak guys. banyak sangat benda berlaku pada aku sepanjang aku jadi student diploma farmasi ni.

satu entry ni tak cukup nak cover cerita aku ni hihi. yang penting untuk setiap pengalaman yang aku lalui itu yang mengajar aku untuk lebih dewasa dan membentuk diri aku sekarang. 

doakan aku berjaya dunia akhirat guys. diberi rezeki yang tidak disangka sangkakan, dikurniakan kecukupan harta, ilmu yang tidak terputus putus, dan murah rezeki untuk berkongsi dengan orang lain. insya Allah dengan apa yang aku dapat sekarang ni aku niatkan untuk berkhitmat dengan tekun dan ikhlas untuk agama aku, bangsa aku, negara aku, insya Allah, aaminn aaminn. 

untuk esok aku doakan semua berjalan lancar. untuk batch july 2017 semoga korang berjaya tau. aku tumpang gembira diorang graduate on time. 

oh yang mana tak tahu aku defer satu tahun (dua semester) sebab sakit. jadi aku tak graduate on time but it is okey guys. everyone has their own timeline, keep calm and keep moving forward. allah kan dah atur jalan hidup kita ni paling baik dah, jadi kita kena yakin dan banyak bersangka baik pada Dia 😊. 

untuk post kali ni pendek la sikit sebab sebenarnya nak luah rasa syukur dan gementar aku sebagai student final year ni. untuk korang yang rasa happy tahniah aku ucapkan tapi untuk someone macam aku, yang sedikit lain (orang lain happy rilek, aku pulak nervous and mix feeling) aku nasihatkan untuk diri aku dan diri awak yang semua ni okey. tak perlu berfikir lebih lebih. alihkan fikiran kita dengan memikirkan sesuatu yang baik. kita boleh buat 😉 

insya Allah semua, aku nak sambung baca sikit sikit. rasa lega sikit bila luahkan apa yang berselirat dalam hati ni. see you next entry. 

assalamualaikum ✌






No comments:

ALKISAHNYA ll

Bismillah Okey ni sambungan post dari post alkisahnya sebelum ini. So basically aku ni sebenarnya banyak sangat nak bagitau dekat korang a...